Ny spritsort anmäls till DO för diskriminering av samer

Företaget Lapland Water AB i Gällivare  lanserar en ny vodka med märket jojk. Om produkten säger företaget ” Lapland Jojk baseras på ett unikt recept byggt på …samiska inslag från naturen i norr” och ” Likt den samiska folksången passar drycken utmärkt vid de flesta tillfällen. Jojk har sina rötter i Lapland”.
En medlem i Lainovuoma sameby anmäler nu företaget Lapland Water AB till diskrimineringsombudsmannen för att det har döpt en spritsort till "Jojk".

Anmälaren skriver  "I flera generationer har bilden av den"fulla lappen" som jojkar med en flaska brännvin använts för att göra narr av samer" och "Jag vill inte att delar av min min kultur ska bli synonymt med alkohol konsumtion och fylla eftersom alkohol har aldrig varit en del av den samiska kulturen jag vill inte att man förstärker negativa stereotyper genom att kalla alkoholhaltiga produkter t.ex. Jojk som förstärker negativa stereotyper av samer och den samiska kulturen, jag vill inte att man använder ett namn på en produkt som skadar samers självbild av våran kultur genom att man normaliserar alkohol och jojk."
Källa
DO (www.do.se)
Lapland Spirits (www.laplandspirits.com)


0 kommentarer: